woensdag 20 mei 2015

Een nieuwe diagnose

Websites, je moeder en doktoren waarschuwen je ervoor: het zoeken naar gezondheidsproblemen op het internet. Vaak kan ik het niet laten en typ ik mijn klachten toch even in bij een zoekmachine maar neem de uitkomst vaak wel met een korreltje zout omdat je vaak de doemscenario's te lezen krijgt. Toen ik op internet vond dat ik galstenen zou kunnen hebben, had het internet het wel bij het juiste eind. Vandaag werden mijn zorgen, veroorzaakt door het internet wederom bevestigd toen ik vandaag een gynaecoloog bezocht.

Sinds mijn elfde levensjaar heb ik altijd vreselijk veel pijn tijdens mijn menstruatie. Ik ben sindsdien zeven dagen per maand echt gewoon ziek van de pijn. Ik zocht er nooit veel achter tot het een jaar of anderhalf geleden erger werd. Toen ik een jaartje geleden zocht op het internet stuitte ik op een aandoening waarover ik jullie zal vertellen.

Toen ik voor het eerst las over de chronische ziekte Endometriose schrok ik van het resultaat. Een kans op onvruchtbaarheid was iets dat niet te accepteren was op dat moment. Ik klikte het gauw weg en besloot me er niet te druk om te maken. Ik kon het ook niet vergeten en besloot dus vandaag een gynaecoloog te bezoeken, die mij inderdaad vertelde dat ik Endometriose heb.

Endometriose is een chronische ziekte waarbij baarmoederslijmvlies zich buiten de baarmoeder nestelt. Dit slijmvlies zal dan ook buiten de baarmoeder gaan bloeden en tijdens de menstruatie ontsteken. Dit geeft extreem hevige menstruatiepijn en het verliezen van veel bloed tijdens een langdurige menstruatie. Dit is zo erg dat ik er dus iedere maand, zeven dagen ziek van word. Nu kunnen de klachten onderdrukt worden door de anticonceptiepil door te slikken of door het slijmvlies operatief te laten verwijderen. Het slijmvlies zal wel weer terug komen waarna de operatie herhaald zal moeten worden.

Er zijn echter ook langdurige gevolgen aan deze ziekte verbonden. Vrouwen met Endometriose hebben namelijk ruim 20% meer kans op het krijgen van eierstokkanker. Het belangrijkste gevolg is voor mij echter de kans op onvruchtbaarheid of het moeilijk kinderen kunnen krijgen. Ik wil mijn hele leven al dolgraag kinderen en mijn toekomstplannen zijn hier ook helemaal op gericht. Toch zijn er ook vrouwen die gemakkelijk zwanger worden ondanks hun Endometriose. Niets is zeker maar het maakt me behoorlijk verdrietig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten