zondag 20 september 2015

Borreltip: breekbrood met kaas

Ik kwam dit gerecht tegen op Facebook en vond het zeer geschikt om te maken om deze rustige zondagochtend. Echter ontdekte ik bij het proeven dat het ook heel lekker is voor bij de borrel. In ieder geval is het een echt weekendbrood en leuk om te delen.

Aangezien ik weer aan het koken en bakken ben, betekent dat inderdaad dat het beter gaat met mijn gezondheid. Ik kan soms drie maaltijdjes per dag eten en als ik er maar twee neem, kan ik bijna normale porties eten. Eindelijk zie ik het licht aan het einde van de tunnel.

Wat heb je nodig voor dit lekkere brood? Een lekker ambachtelijk rond brood dat niet te groot is om mee te beginnen. Ik heb gewoon zo'n klein liefde en passie brood van de Albert Heijn gebruikt. Daarnaast heb je 4/5 bosuitjes, een bakje kruidenboter, 2 pakken cheddar of smeltkaas en een bolletje mozzarella nodig.

Verwarm de oven alvast voor op 200 graden voor je begint. Het is namelijk enorm makkelijk en snel om dit brood te maken. Om te beginnen snijdt je horizontale lijnen in het brood. Zo diep dat het brood nog net aan de onderkant aan elkaar zit. Hetzelfde doe je ook maar dan verticaal. Hierdoor heb je een soort dambord van je brood gemaakt met diepe gleuven. Vervolgens snijd je de bosuitjes in kleine plakjes en begint deze voorzichtig tussen de gleuven te stoppen. Vervolgens snijd je de cheddar in reepjes en stopt deze tussen de horizontale gleuven. De mozzarella kun je het beste eerst in plakjes snijden en vervolgens in blokjes. Nu kun je de mozzarella makkelijk tussen de verticale gleuven stoppen. Als je brood lekker vol zit met bosui en kaas kun je de kruidenboter rustig, al roerend laten smelten in een pan. Als de kruidenboter gesmolten is, giet je deze over het brood uit de pan of met een lepel. Nu kan het brood in de oven voor 15 tot 20 minuutjes zodat de kaas lekker gesmolten is en de kruidenboter lekker in het brood getrokken is.

Hoe je het eet? Nou gewoon lekker met je vingers de stukjes er uit trekken! Maar als je een andere creatieve manier hebt, laat het me dan weten. Eet smakelijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten