zaterdag 9 mei 2015

Dinertip: lekker Hollands

Ik geef het toe: ik ben een slechte Nederlander want ik houd niet van Nederlands eten. Als vegetariër lijkt Hollandse pot misschien niet de meeste geschikte keuken voor je creatieve kookbuien, maar niets is minder waar. Ik heb mijn hele leven een soort afkeer gehad voor Nederlands eten die waarschijnlijk is begonnen door de hekel die mijn moeder aan boerenkool heeft. Op dezelfde manier heeft ze mij ook een angst voor paarden gegeven die (bijna) nergens op gebaseerd is. Toch probeer ik zo af en toe te experimenteren met de Hollandse keuken zonder deze volledig te vervreemden van de originelen gerechten. Eigenlijk is het heel simpel omdat je met groente en aardappelen eindeloos kunt variëren. Ik zal binnenkort mijn beroemde hutspot variant met jullie delen maar gisteren heb ik een ovenschotel met bloemkool gemaakt. Ondanks mijn liefde voor kaas ben ik geen grote fan van kaassaus, maar laatst heb ik een lekkere kaassaus gegeten in een restaurant en toen dacht ik: dat kan ik ook! Ik heb dit gerecht geïnspireerd op een recept uit een kookboek dat ik van Suzanne hebt gekregen. Suzanne heeft een boekenblog die jullie hier kunnen bekijken. Zoals gewoonlijk is ook dit gerecht bereid met mijn drie sleutelwoorden: eenvoud, kaas en kruiden.

Bloemkool schotel met aardappel en kaas
De ingrediënten voor twee personen: een zakje aardappelschijfjes, een kleine bloemkool, een zakje pittige geraspte kaas, een standaard zakje voor kaassaus, olijfolie, paneermeel of broodkruim, knoflookpoeder, paprikapoeder, basilicum, oregano, peper en zout.

De bereiding: Als eerste begin je met wat olie te verwarmen in een koekenpan om de aardappelschijfjes in te bakken. Als de schijfjes in de pan zitten kook je ondertussen de bloemkool voor 3-4 minuten. Je kunt alvast paprikapoeder, knoflookpoeder, peper en zout toevoegen als je dit prettig vindt. Als de aardappelschijfjes lichtbruin zijn, snijd je ze in reepjes van ongeveer 1 cm breed. Groter of kleiner kan natuurlijk ook als je dat lekkerder vindt. Als de bloemkool gekookt en afgegoten is, snijd je deze ook in plakjes van ongeveer 1 cm dik. Vet een ovenschaal in met olijfolie en verwarm je oven op 200-220 graden Celsius voor. Meng de bloemkool en aardappel in de ovenschaal en als je de kruiden die net beschreven zijn nog niet hebt toegevoegd, kun je dit nu ook nog doen. Vervolgens meng je in een schaaltje de geraspte kaas en wat broodkruim/paneermeel. Als je meer paneermeel/broodkruim toevoegt dan zal je bovenkant krokanter worden dan als je minder toevoegt dus doe dit naar smaak. Meng ook wat oregano en basilicum door de kaas en bestrooi het geheel over de inhoud van de ovenschaal. Als de oven warm is, doe je het 15-20 minuten in de oven. Als de schotel in de oven zit kun je de kaassaus bereiden zoals op de verpakking staat. Als het een gladde saus is, kun je kruiden toevoegen zoals paprikapoeder, knoflookpoeder, peper en zout om het een extra bite te geven. Als je van echt pittig houdt, kun je ook chilipeper of cayennepeper toevoegen. Tot slot giet je wat van de saus over de schotel en klaar is kees!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten